Instrukcja Żeglugi

1. PRZEPISY
1.1 Regaty będą rozgrywane zgodnie z przepisami zdefiniowanymi w Przepisach Regatowych Żeglarstwa 2013-2016.
1.2 W przypadku sprzeczności dokumentów decydują postanowienia zawarte w Instrukcji Żeglugi.

2. KOMUNIKATY DLA ZAWODNIKÓW
Komunikaty dla zawodników będą umieszczane na oficjalnej tablicy ogłoszeń znajdującej się przy Biurze Regat na przystani YC PTTK Beskid.

3. ZMIANY W INSTRUKCJI ŻEGLUGI
Wszelkie zmiany w Instrukcji Żeglugi będą ogłaszane na 90 min przed startem w dniu, w którym zaczynają obowiązywać, z wyjątkiem gdy zmiana taka dotyczy planu rozgrywania wyścigów, wówczas musi ona być ogłoszona do godziny 20:00 w dniu poprzedzającym dzień, w którym zacznie obowiązywać.

4. SYGNAŁY PODAWANE NA BRZEGU
4.1 Sygnały podawane na brzegu będą wystawiane na maszcie sygnałowym umieszczonym w porcie.
4.2 Gdy flaga „AP” jest podnoszona na brzegu, sygnał „1 minuty” zostaje zastąpiony przez „nie wcześniej niż 45 minut” zmienia to „Sygnały obowiązujące w wyścigu - sygnał odroczenia AP”.

5. PLAN CZASOWY WYŚCIGÓW
5.1 Planuje się rozegranie 6 wyścigów:
W dniu 26.09.2015 planuje się rozegranie 4 wyścigów. Sygnał ostrzeżenia do pierwszego wyścigu dnia o godz. 11.25. W dniu 27.09.2015 planuje się rozegranie 2 wyścigów. Sygnał ostrzeżenia do pierwszego wyścigu dnia o godz. 10.25. Jeżeli w pierwszym dniu regat nie zostanie rozegrana planowana ilość wyścigów, wówczas liczba wyścigów w drugim dniu może być zwiększona.
5.2 Aby zawiadomić jachty o rozpoczęciu wyścigu, KS podniesie na statku startowym flagę koloru pomarańczowego z jednym sygnałem dźwiękowym na minimum pięć minut przed sygnałem ostrzeżenia.
5.3 W ostatnim dniu regat, tj. 27.09.2015 r., żaden sygnał startu nie zostanie podany po godzinie 13:00.

6. FLAGI KLAS
  • Flagą ostrzeżenia dla klasy Laser 4.7 jest flaga „Q” MKS
  • Flagą ostrzeżenia dla klasy Laser Radial jest flaga „R” MKS
  • Flagą ostrzeżenia dla klasy Optimist grupa A jest flaga „O” MKS.
  • Flagą ostrzeżenia dla klasy Optimist grupa B jest flaga klasy.

7. AKWEN ROZGRYWANIA WYŚCIGÓW
Regaty rozgrywane będą na Jeziorze Rożnowskim.

8. TRASY
Załącznik nr 1 Instrukcji Żeglugi pokazuje trasę regat.


9. ZNAKI
9.1 Znakami trasy 1 i 2 dla klas Optimist gr. B i Laser 4.7 będą numerowane boje pneumatyczne koloru pomarańczowego w kształcie stożka. Znakami 1 i 2 dla klas Optimist gr. A i Laser Radial będą numerowane boje pneumatyczne koloru żółtego w kształcie walca. Znakami 3 i 4 będą numerowane boje pneumatyczne koloru pomarańczowego w kształcie stożka. Znakiem nr 5 będzie żółta boja pneumatyczna w kształcie stożka bez numeru.
9.2 Znakami startu będą: statki komisji regatowej na prawym i lewym końcu.
9.3 Znakami mety będą: statek komisji regatowej na prawym końcu i niebieska boja w kształcie stożka na lewym końcu.

10. START
10.1 Linia startu przebiegać będzie pomiędzy nabieżnikiem z zieloną flagą na statku KR na prawym końcu, a nabieżnikiem z pomarańczową flagą na statku KR na lewym końcu.
10.2 Jachty, których sygnał ostrzeżenia nie został podany muszą znajdować się poza polem startowym.
10.3 Jeżeli jako sygnał przygotowania została wystawiona flaga U, żadna część kadłuba jachtu, załogi lub osprzętu nie może znajdować się w trójkącie utworzonym przez końce linii startu i znak nr 1 w okresie ostatniej minuty przed sygnałem startu. Jeśli jacht złamie ten przepis i jest zidentyfikowany, zostanie zdyskwalifikowany bez rozpatrywania, ale nie wtedy, gdy start do wyścigu zostanie ponownie przeprowadzony, wyścig zostanie powtórzony, odroczony lub przerwany przed startem. Zmienia to PRŻ 26, 63.1 oraz A5. Odwołanie indywidualne (PRŻ 29.1) nie ma zastosowania. W przypadku kary flagi U skrótem stosowanym w punktacji będzie UFD – zmienia to PRŻ A11.
10.4 Jacht startujący później niż 4 min po sygnale startu dla jego grupy będzie klasyfikowany jako DNS. Niniejszy punkt zmienia przepisy A4 i A5.

11. ZMIANA NASTĘPNEGO BOKU TRASY
Zmiana położenia następnego znaku lub linii mety może być dokonana bez sygnalizacji zanim pierwszy jacht rozpocznie żeglugę na danym boku trasy. Niniejszy punkt zmienia przepis 33.

12. META
Linia mety przebiegać będzie pomiędzy nabieżnikiem z zieloną flagą na statku KR na prawym końcu i niebieską boją w kształcie stożka na lewym końcu.

13. SYSTEM KAR
13.1 Jacht, który przyjął karę lub wycofał się na podstawie przepisu 44.1 musi zgłosić ten fakt KS na mecie.
13.2 Stosowany będzie Dodatek P PRŻ.

14. PROTESTY I ZADOŚĆUCZYNIENIA
14.1 Formularze protestowe będą dostępne w biurze regat. Protesty muszą być składane w biurze regat na obowiązujących formularzach przed upływem czasu protestowego. Obowiązkiem jest poinformowanie o zamiarze protestowania KS na statku linii mety. Należy to uczynić natychmiast po ukończeniu wyścigu bez kontaktu z trenerem lub opiekunem.
14.2 Czas składania protestów wynosi 60 min po tym jak ostatni jacht ukończył ostatni wyścig dnia. W ostatnim dniu regat czas ten wynosi 30 min. Ten sam czas składania protestów stosuje się do wszystkich protestów składanych przez KS oraz Zespół Protestowy odnośnie incydentów zaobserwowanych na trasie regat oraz próśb o zadośćuczynienie. Niniejszy punkt zmienia przepisy 61.3 i 62.2.
14.3 W ciągu 15 min po zakończeniu czasu składania protestów zostanie wywieszone zestawienie protestów informujące zawodników o protestach, w których występują jako strony w proteście lub są zgłoszeni jako świadkowie. Rozpatrywanie protestów odbywać się będzie w pomieszczeniu Zespołu Protestowego znajdującym się w Biurze Regat.
14.4 Ogłoszenie o protestach składanych przez KS lub Zespół Protestowy będzie wywieszane, informując zawodników zgodnie z przepisem 61.1(b).
14.5 Lista jachtów, które zostały ukarane zgodnie z dodatkiem P przez Zespół Protestowy będzie wywieszona przed zakończeniem czasu protestowego.
14.6 Naruszenie punktów Instrukcji Żeglugi 10.2, 13.1, 16, 17, 20 nie mogą być podstawą do protestu przez jacht. Niniejszy punkt zmienia 60.1(a). Kary za te przekroczenia pozostają w gestii Zespołu Protestowego i mogą być mniejsze niż dyskwalifikacja.
14.7 W ostatnim dniu regat prośba o wznowienie rozpatrywania musi być dostarczona:
   (a) przed upłynięciem czasu protestowego, jeżeli strona prosząca o wznowienie była poinformowana o decyzji w dniu poprzednim;
   (b) nie później niż 15 minut po tym jak strona prosząca o wznowienie była poinformowana o decyzji w danym dniu. Niniejszy punkt zmienia przepis 66.

15. PUNKTACJA
15.1 Stosowany będzie System Małych Punktów opisany w dodatku A.
15.2 1 wyścig musi być zakończony, aby regaty były uznane za ważne.
15.3 3 wyścigi w klasie Optimist muszą być zakończone, aby regaty mogły być zaliczone do Pucharu Polski.
15.4 Gdy rozegranych zostało mniej niż 4 wyścigi, wynikiem punktowym jachtu w serii będzie łączna suma jego punktów ze wszystkich wyścigów.
15.5 Gdy rozegranych zostało od 4 do 6 wyścigów, wynikiem punktowym jachtu w serii będzie łączna suma jego punktów ze wszystkich wyścigów z wyłączeniem jego najgorszego wyniku.
15.5 W przypadku nałożenia kary wg uznania zespołu protestowego zgodnie z punktem 14.6 IŻ, skrótem stosowanym w punktacji będzie DPI.

16. PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKOWE
16.1 Jacht, który wycofuje się z wyścigu musi jak najszybciej powiadomić o tym KS.
16.2 Jacht, którego załoga wyrzuca śmieci do wody, może być ukarany decyzją Zespołu Protestowego po rozpatrzeniu protestu.

17. ZMIANA WYPOSAŻENIA
Wymiana uszkodzonego lub utraconego wyposażenia jest niedozwolona bez zgody Zespołu i Protestowego. Prośby o wymianę muszą być składane do ZP przy pierwszej nadarzającej się okazji.

18. SPRAWDZANIE KONTROLNE WYPOSAŻENIA I POMIARY KONTROLNE
Jacht lub jego wyposażenie mogą podlegać sprawdzeniu w dowolnym czasie regat dla potwierdzenia zgodności z przepisami klasowymi i Instrukcją Żeglugi.

19. STATKI (ŁODZIE) OFICJALNE
Statki oficjalne będą oznakowane w sposób następujący:
  • biała flaga z napisem J – Zespół Protestowy;
  • flaga zielona z napisem RC – Statki Komisji Sędziowskiej.

20. ŁODZIE TRENERSKIE I INNE
20.1 Kierownicy ekip, trenerzy i inny personel pomocniczy muszą przebywać na zewnątrz obszaru, na którym jachty się ścigają od czasu sygnału przygotowania dla pierwszej grupy startującej do czasu, gdy wszystkie jachty ukończą lub do czasu gdy KS zasygnalizuje odroczenie, odwołanie generalne lub przerwanie wyścigu.
20.2 Łodzie trenerów powinny znajdować się w odległości co najmniej 50 m od jachtów żeglujących.

21. ŁĄCZNOŚĆ RADIOWA
Jachtowi nie wolno emitować sygnałów radiowych w czasie wyścigu ani otrzymywać specjalnych sygnałów radiowych, które nie byłyby dostępne dla wszystkich jachtów. Ograniczenie niniejsze dotyczy również telefonów komórkowych.

22. NAGRODY
Według komunikatu Organizatora.

23. ZASTRZEŻENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI
Zawodnicy uczestniczą w regatach całkowicie na własne ryzyko – patrz przepis 4, „Decyzja o uczestniczeniu w wyścigu”. Organizator nie przyjmie żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia sprzętu lub uszkodzenia osób lub śmierć w związku z regatami, przed, podczas lub po regatach.

24. UBEZPIECZENIE
Każdy uczestniczący jacht musi posiadać na czas regat ważne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) w minimalnej kwocie gwarancyjnej w wysokości 1 500 000 EUR lub wartości równoważnej.

Sędzia Główny
Wojciech Jedliński